ראשי » בלוג » יחסי אנוש בעבודה

יחסי אנוש בעבודה

חושבים שמשכורת גבוהה, בונוסים והטבות או טייטל מפוצץ הם מה שמשאיר עובדים במשך שנים במקום העבודה שלהם? כדאי שתחשבו שוב, כי היום יותר מתמיד ברור שיחסי אנוש בעבודה הם הדבר החשוב ביותר למרבית העובדים. כמובן שזהו מושג רחב למדי ולכן צריך לפשט אותו, בטח אם אתם מנהלים עסק ושואפים שהוא יגיע הכי רחוק שאפשר. אז מהם בכלל יחסי אנוש, כיצד הם משפיעים על מקום העבודה, מתי התפתחה הגישה הזאת בתחום הניהול ואיך אפשר לשפר את יחסי האנוש בינינו ובין העובדים? הינה כל מה שצריך לדעת.

יחסי אנוש – מהם?

יחסי אנוש הם בעצם גישה בתחום ניהול משאבי אנוש, החוקרת את הדרך שבה אפשר להפוך ארגונים ליעילים באמצעות ניצול הפן הפסיכולוגי והסוציאלי של העבודה. הגישה הייחודית הציבה מטרות להתייעלות העבודה ובהן הפחתת העייפות של העובדים, התייחסות לקצב העבודה, קביעת תקני עבודה אישיים במקום תקנים כלליים והתחשבות בכלל הגורמים התודעתיים המשפיעים על תפוקת העובד. בהתחלה עסק המחקר בבחינת התנאים האינדיבידואליים של כל עובד כמו אישיות וכישורים, אך עם הזמן עבר הדגש להתנהלות של מערכת היחסים שנוצרת בין העובדים המורכבים הן מיחסי עבודה והן מיחסים ישירים. היום הגישה של יחסי אנוש התקבלה בארגונים רבים בעולם המערבי המודרני והיישום שלה נעשה באמצעות מחלקות מיוחדות באגפי יחסי האנוש.

כיצד יחסי אנוש משפיעים על מקום העבודה?

שנים של מחקרים בתחום הוכיחו כי יחסי האנוש משפיעים על המקום העבודה באופן משמעותי. יחסי אנוש טובים בין המנהל לעובדים משפיעים על התפוקה של כל עובד, וכאשר אלו הם יחסים טובים נראה כי עובדים פועלים מתוך שליחות ורצון להצליח בתפקיד שלהם. יחסי אנוש טובים בין העובדים תורמים במידה רבה לתחושת המורל ולגיבוש בצוות, מה שמשפיע באופן ישיר על התפוקה ועל ההצלחה בעמידה במשימות וביעדים. עובדים שמרגישים הערכה וקבלה מצד המנהלים והעמיתים נשארים יותר שעות, מרוכזים יותר במשימות שלהם ונוטים להיות יותר יצירתיים ומוכווני עבודה. אגב, מהסיבה הזאת מומלץ לעבוד בחלל משותף המאפשר שיתוף פעולה וקרבה, ואפשר למצוא משרדים להשכרה שעונים בדיוק על הדרישות האלה. בסופו של דבר יחסי אנוש טובים במקום העבודה ישפיעו באופן ישיר על ההצלחה העסקית ועל הרווחיות של החברה.

מתי התפתחה גישת יחסי האנוש בניהול?

גישת יחסי האנוש בתחום הניהול פותחה בשנות הארבעים והחמישים של המאה העשרים, לאחר עריכתם של ניסויי של הות׳ורן (סדרת ניסויים סוציולוגיים שנערכו ב-1927 ועוסקים בתחום של משאבי אנוש) שהדגישו את הקשר שבין היחסים הישירים (כלומר היחסים הבלתי פורמליים) שקיימים בין העובדים לבין היעילות בעבודה. הגישה פותחה על ידי פסיכולוגים של התעשייה שעסקו בנושא של ניהול עובדים והיא הייתה פורצת דרך בזמנו, שכן הייתה מנוגדת לחלוטין לגישת הניהול המדעי שהייתה נפוצה עד אז.

מדוע כדאי להפעיל שיקול דעת בניהול עובדים ולא לפעול על ׳׳אוטומט׳׳?

בתור מנהלים במקום העבודה (ולא משנה אם אנחנו הבעלים של החברה או מנהלים של מחלקה כזו או אחרת), כולנו נוטים לפעמים לפעול באופן אוטומטי בלי חשיבה מעמיקה. כשאנו עושים זאת ולא מצליחים לראות את העובדים שלנו, אנו מביאים למצב כזה שבו הם כבר לא ירצו לשתף אותנו בקשיים שלהם ולחלוק איתנו רעיונות. לעומת זאת, אם נשכיל לבוא ממקום של חשיבה והקשבה נוכל להשתחרר מהמקום השיפוטי ולהגיע לנקודה גבוהה יותר של התנהלות מתוך קשב. ההבדל בין מנהיג למנהל זו היכולת לעצור לרגע לפני שמגיבים ולשאול את עצמנו איך אנו רוצים להיתפס. האם אנו רוצים לשדר כוחנות בלי מרחב תמרון או דווקא גמישות וסובלנות? תמיד מומלץ לקחת כמה נשימות ולחשוב על התגובה שלנו לפני שמוציאים אותן החוצה מפני שאת הנעשה (וגם את הנאמר) אין להשיב.

איך אפשר לשפר את יחסי האנוש שלנו?

  • להיות קשובים לעובדים שלנו ולחברי הצוות: זה אולי נשמע כמו משהו שהוא מובן מאליו, אבל זה לחלוטין לא. כדי לשפר את יחסי האנוש עלינו לתרגל את היכולת שלנו להקשיב לאחרים ולהיות פתוחים גם לשמוע דברים שאנחנו אולי לא אוהבים לשמוע.
  • לעשות הרבה ישיבות צוות: חשוב מאוד לתת את הבמה להעלות קשיים ולנסות לעודד שיח פתוח ותקשורת כנה ומקרבת בין העובדים. אם מקום העבודה לא מאפשר זאת, אפשר למצוא בקלות חדרי ישיבות להשכרה במרכז שניתן לשכור לפי שעה, ולאחרונה גם נפתחה אפשרות להשכרת כיתות לימוד במתחם.
  • ימי גיבוש: ימי גיבוש ופעילויות שאינן קשורות באופן ישיר למקום העבודה הם כלי מצוין לגיבוש ולחיזוק יחסי האנוש בין עובדים.
  • השתלמויות בנושא יחסי אנוש: כמו כל תחום ידע אחר, גם יחסי אנוש הם משהו שאפשר להשתפר בו אם רק רוצים. מומלץ בהחלט ליזום סדנאות יחסי אנוש לעובדים שייתנו כלים להתנהלות כזו.

לסיכום

בשורה התחתונה – יחסי אנוש טובים בין מנהלים לעובדים ובין העובדים לבין עצמם הם המפתח ליעילות עסקית. אם זה משהו שעדיין לא קורה כמו שהוא אמור אצלכם בעסק, מומלץ בחום להתפנות לזה בהקדם ויפה שעה אחת קודם. זכרו שבכל שלב יש לכם אפשרות לשכור חדרי ישיבות ומשרדים שבהם תוכלו לגבש ולחבר את העובדים וכן להציף קשיים ואתגרים נפוצים שכולם חווים.

תפריט
דילוג לתוכן