ראשי » בלוג » ההבדל בין מנהיג למנהל: 11 הבדלים שכדאי שתכירו

ההבדל בין מנהיג למנהל: 11 הבדלים שכדאי שתכירו

ההבדל בין מנהיג למנהל יכול להיות משמעותי מאוד. ההבדל הזה הוא שיקבע את האווירה בסביבת העבודה, ואת הצלחת הצוות בביצוע ובתפעול המשימות. מנהיג היא מילה גדולה אשר טומנת בחובה תכונות אופי ייחודיות והיא רלוונטית לכל תחומי החיים. בדרך כלל כאשר אנו שומעים את המילה מנהיג, עולה בראשנו דמות מסוימת מאוד – מספרים, מסרטים וגם מהחיים עצמם, אלו דמויות ואנשים מוכרים שבדרך כלל תרמו לשינוי גדול כזה או אחר. מנהל לעומת זאת זו מילה המתארת תפקיד בעולם העבודה המייצגת אחריות רבה ופיקודיות. אז מה כדאי להיות – מנהיג או מנהל? במאמר שלפניכם נציג את כל ההבדלים בין שני סוגי האנשים האלה, מתחילים.

מנהיג או מנהל – מה עדיף?
התשוב לשאלה זו תימצא רק אצל השואל עצמו ובהתאם לצרכיו. זאת מאחר שמנהיג לפי ההגדרה הוא אדם אשר מוביל אנשים ומשפיע עליהם לטובה, בדרך כלל לצורך קידום מטרה משותפת, בעוד שמנהל קובע הוראות, מבסס דרכי פעולה ומקשר בין גורמים רבים בארגון לצורך ביצוע משימות שונות בצורה האופטימלית ביותר לארגון. לעיתים שיטת ניהול זאת עלולה להקשות על המנהל ועל הצוות שלו, שכן עליו לפעול בחדות ובקור רוח כאשר טובת הארגון היא בראש מעייניו. מנהיג לעומת זאת, הוא אדם אשר מסוגל לשלב בין טובת הארגון לטובת האנשים מולם הוא מתנהל, כאשר רווחתם חשובה לו לא פחות. אז מה עדיף? כנראה שילוב הרמוני של השניים. סביר להניח כי קריאה על ההבדלים הניכרים בין תכונותיהם ופועלם של המנהיגים והמנהלים היא שתעזור להגיע להחלטה הנכונה.

ההבדל בין מנהיג למנהל

1.     ידיעת העבודה

  • מנהיג אמיתי יודע איך העבודה מתבצעת בכל תחום בחברה. מנהיג ידע לשים את עצמו בנעלי העובדים ולבצע את העבודה במקומם בעת הצורך.
  • מנהל לעומת זאת יודע לנתב בין יודעי העבודה, אך לא תמיד ידע לבצע את עבודתם במקומם או להדריך אותם לבצע אותה נכון.

2.     קרדיט על הצלחות

  • המנהיג יודע ומבין כי ללא עבודת צוות משותפת הוא איננו היה יכול להצליח להגיע למטרה. המנהיג יחלוק את הקרדיט עם עובדיו, כדי להוקיר את עבודתם ולתת להם תמריץ להמשיך להשקיע.
  • המנהל הוא הגוף אליו בדרך כלל פונים דרגים גבוהים יותר ודרכו מתקשרים עם שאר הצוותים בארגון עליהם הוא אחראי. המנהל הוא זה שלרוב ייהנה מהקרדיט על כך שבזכותו הצוות ביצע את עבודתו והשיג יעדים.

3.     אחריות על כישלונות

כולנו אנושיים וטעויות הן לא דבר שאפשר להימנע ממנו לחלוטין, גם בארגונים ובחברות הכי חזקות אשר מנוהלות על ידי מנהיגים.

  • מנהיג בכל מקום עבודה יבין שהאחריות על כישלון היא גם שלו, וכי תמיד יש מקום לשיפור.
  • המנהל יטיל את האחריות על עובדיו, לעיתים ללא כל הבחנה במעשיו אשר עלולים היו להוביל את עובדיו לכישלון.

4.     התמקדות במטרה או בזמן

אין מה לעשות, משימות ומטרות שונות דורשות עבודה בזמן מסוים לצורך סנכרון עם גופים נוספים או להשגת מטרות ויעדים מתקדמים יותר.

  • המנהיג יתעכב ויעשה את הפעולות אשר יביאו אותו ואת הצוות למטרה הנחשקת על אף אילוצי הזמן.
  • המנהל יחליט על אופי העבודה והמאמצים שיושקעו בה לפי הזמן שנתון לו לעשות אותה וזה יכול לגרוע הרבה פעמים מהתוצאה הסופית.

5.     ראיה של התמונה הכוללת

בכל מקום עבודה יתעוררו בעיות שונות – אם זה בביצוע משימות שוטפות, הבנת המטלות או אפילו בעיות בין חברי הצוות.

  • המנהיג ישתדל להבין בעיות מהשורש שלהן ולהתייחס אליהן בצורה שתמגר אותן לעד. מנהיג גם יביא פתרון שממנו כולם יוכלו ללמוד וליישם לטובתם.
  • מנהל לעומת זאת, ישתדל לפתור את הבעיה רק כדי להיפטר ממנה ולהבטיח קיום של סדר במקום העבודה.

6.     הדרך או התוצאה

  • המנהיג ישתדל להראות ולשמש דוגמה לעובדיו, תוך כדי דחיפה של העובדים ליעדים וביצועים. המנהיג ישאף ללמד את עובדיו מיומנויות חדשות שיוכלו לשלב בעבודתם כדי להנעים את זמנם ולגרום לתהליך להיות משמעותי לאורך טווח.
  • המנהל מנגד ידרוש תוצאות ללא התעמקות בדרך להשגתן או באתגרים הכרוכים בהשגת תוצאות אלו.

7.     פתיחות לחדשנות

חדשנות היא מושג אשר מוביל את העולם וגם את עולם העבודה וחשוב להתעדכן בו למען ייעול האוירה והביצועים של כל מקום עבודה באשר הוא.

  • המנהיג ישתדל לבוא לקראת עובדיו ולאפשר להם לעבוד מחלל שנוח להם להגיע אליו מלבד המשרד שלהם. לצורך העניין אם המשרד של החברה נמצא בתל אביב, אבל רוב עובדי החברה נמצאים בנתניה, המנהיג יסדר לעובדיו פתרון בדוגמת משרדים להשכרה בנתניה כך שכול עובדיו יוכלו לעבוד בנוחות מרבית.
  • המנהל לעומת זאת כנראה לא יתייחס לנושא זה כבעיה, כל עוד העבודה מספקת חלל עבודה כלשהו.

8.     כבוד ויראה

  • המנהיג יוצר את מעמדו בקרב עובדיו בעזרת דוגמה אישית ונגישות. המנהיג מבין שאיננו עליון ושתפקידו מושפע רבות מרווחת העובדים עימו.
  • המנהל לעומת זאת מכורח תפקידו מצפה מעובדיו להקשיב לו. המנהל בדרך כלל ישתמש בהיררכיה לצורך פתרון בעיות.

9.     התעניינות בדעה של העובדים

  • מנהיגים ישאפו לבצע ישיבות צוות שבהן יתנו לכל העובדים להשמיע את הדרישות ואת החששות שלהם כדי לייעל את מקום העבודה.
  • מנהלים לרוב יעדיפו לא לבזבז זמן ופשוט יקבלו החלטות על סמך דרישות הארגון או המטרות שעליהם להשיג.

10.   אנחנו או אני

  • המנהיג רואה את עצמו כחלק מהשלם יחד עם עובדיו ומבין שאינו יכול לעבוד ללא הצוות שלו.
  • המנהל רואה את עצמו כמי שבזכותו הצוות מתקיים ויש לו עבודה.

11.   טיפוח העובדים

  • המנהיג יודע כי השקעה בהון האנושי שעובד עימו תביא לו ולחברה שבה הוא עובד הצלחות רבות וכי התשובה לשאלה למה ביחד טמונה בייעול החברה כמו בהצלחה האישית של כל אחד מעובדיו.
  • מנהל ידאג לטיפוח העבודה ולנראות שלו בעיני העובדים, לעיתים גם על חשבון התפתחותם וצמיחתם האישית.

לסיכום

ההבדלים בין מנהיג למנהל הם גדולים ומשמעותיים לכל אחד אשר בא עימם במגע. שניהם הכרחיים לעולם העובדה, אך המנהל הוא תפקיד שנברא ושייך לעולם העבודה הקדום בעוד שביימנו לצורך הבטחת התקדמות וחדשנות בכל תחומי העבודה נעדיף לרתום לגפנו מנהיג שיוביל אותנו להצלחה.

תפריט
דילוג לתוכן