ראשי » בלוג » אל תיתנו לפחד לדבר

אל תיתנו לפחד לדבר

כל מצב של דיבור מול קהל – החל בהרצאה שאתם צריכים להכין כסטודנטים ללימודים, דרך נאום בטקס מסוים ועד להרצאה שאתם נותנים במקום העבודה שלכם – יכול להיות מלחיץ, ובמיוחד כשאין לנו ניסיון רב בכך. חששות כמו "מה יקרה אם אפשל", "מה יחשבו עליי", "מה אני אגיד בכלל" ועוד רבים מלווים לא מעט מאיתנו. ובכן, החששות הללו לגמרי מובנים ולפיכך אנחנו כאן כדי לתת לכם 8 טיפים מעשיים להפוך את האירוע הזה לידידותי ולמוצלח יותר. בואו נתחיל

1.     להתכונן נכון

כשאנחנו לחוצים אנו חושבים על התרחישים הכי גרועים שיכולים לקרות – המיקרופון ייהרס, אנחנו נשכח מה לומר, נגמגם, המחשב יפסיק לעבוד וכך הלאה. ובכן, לא פעם לחששות האלה אין בסיס, אבל אנחנו מוטרדים ובצדק. ולכן, חשוב שנתכונן נכון לכל תרחיש שעשוי לקרות. כך אנחנו נהיה רגועים יותר, וכמובן שנוכל להתמודד באופן היעיל ביותר בכל מקרה שהוא. אם כן, תדאגו לפתרונות מראש, כמו למשל אמצעי הגברה נוסף, מחשב נוסף שתוכלו לחבר במידת הצורך (אם אתם מקרינים מצגת וכו'), דף מסרים שימקד אתכם, וכך הלאה.

2.     בניית אסטרטגיה מראש

לכל אחד עובד משהו אחר בהכנה מראש – חלק חושבים שהדרך הטובה ביותר היא לכתוב תמלול של מה שהם הולכים להגיד ולהביא אותו להרצאה, בעבור אחרים ראשי פרקים מסדרים את המחשבות, ויש כאלה שבכלל מסתפקים רק במצגת שהכינו. בגדול, רצוי להכין דף עם השתלשלות עניינים, כולל ראשי פרקים, אנקדוטות, עובדות מעניינות ולמעשה כל מה שאתם מתכננים לומר, פשוט בנקודות. אפשר להכין מראש גם שאלות אפשריות שעשויות לעלות מהקהל ולנסות לענות עליהן בעצמכם. נציין כי הרצאה טובה לא חייבת להיות הרצאה המתוכננת לפי הפרטים הקטנים ביותר, ולפעמים גם אלתורים בטוב-טעם יכולים להוסיף (כשאכן יש להם מה להוסיף).

3.     ריכוז זה המפתח

אם אתם לחוצים לפני העלייה לבמה וקשה לכם לארגן את המחשבות – קודם כל תדעו שזה טבעי לגמרי והכול טוב. דבר שני, חפשו דרך להרגיע את המחשבות ולהתרכז, כדי שתוכלו לתת את הנאום הכי טוב שתוכלו. למעשה, לכל אחד יש משהו אחד שמרגיע אותו, ולכן רק אתם יכולים לדעת מה יעזור לכם באופן אישי. כמה מהתרגילים שעוזרים ללא מעט אנשים הם תרגילי נשימות, תרגילים גופניים ומתיחות, האזנה למוזיקה, התעסקות בידיים עם חפצים כמו ספינר או כדור לחץ וכך הלאה.

4.     אימון ותרגול

לפני שאתם עולים על הבמה ומתחילים לדבר, כדאי לכם לעשות כמה אימונים ותרגולים עם עצמכם בבית – ובמיוחד אם זו הפעם הראשונה או הפעמים הראשונות שאתם מופיעים מול קהל. באימונים שלכם בבית תוכלו להקליט אם לצלם את עצמכם מדברים, ולאחר מכן להאזין להקלטות ולנסות לעלות על נקודות שאתם צריכים לתקן ולשפר (וכמובן לשמר). תוכלו כמובן להתאמן גם מול המראה, או בכלל מול חברים ומשפחה אם אתם מרגישים מוכנים. כמו כן, האימון לפני מסייע לכם גם להעריך את הזמנים, מה שחשוב במיוחד במקרים שבהם אתם מוגבלים בזמן.

5.     לדבר עם הקהל

לפעמים הפידבק מהקהל – ולו הקטן ביותר – יכול לשפר לנו את ההרגשה מול הקהל. זה יכול להתבטא בצורת תגובה, שאלה, תשובה, ואף הנהון קטן. אך כאשר אתם עומדים מול קהל פאסיבי שלא בדיוק מגיב, אי הוודאות יכולה להגביר את החרדה בנוגע למה הם חושבים והאם הדברים ברורים. כדי להתמודד עם החששות ו"להרגיש" את הקהל תוכלו פשוט לתקשר איתו ישירו ולנטרל את הפאסיביות שלו. כך למשל, אפשר לשאול שאלה פתוחה קטנה, להזמין אותם להרים ידיים כתשובה לשאלה, לתת זמן לשאלות ולשיח, ואף לזרוק בדיחות קטנות מדי פעם כדי לבדוק ערנות.

שיחה עסקית6.     שפת גוף נכונה

לפני שאנחנו מדברים לפני קהל, או אפילו לפני ריאיון עבודה, אנחנו נותנים לא פעם דגש על מה אנו הולכים לומר. ובכן, אין ספק שהשפה והתוכן שלנו חשובים – אך אין לשכוח לרגע את החשיבות של שפת הגוף שלנו. שפת הגוף שלנו למעשה משדרת למי שמולנו מה אנו מרגישים. כשאנחנו מול קהל, נרצה לשדר מן הסתם ביטחון, ולכן חשובה שנשמור על יציבות בעמידה שלנו, ונימנע מהתנדנדות מצד לצד, ידיים בכיסים, התעסקות רבה בחפצים סביב או בעצמנו (כמו שיער או תכשיטים). התנועות הללו יכולות לשדר חוסר ביטחון ומתח. אם אתם לא מסוגלים לשבת או לעמוד בשלווה, תוכלו לנוע באופן שישדר דינאמיות וביטחון, למשל הליכה בטוחה ומתונה.

7.     הטון ואופן הדיבור

אז שמנו דגש על תוכן ועל שפת גוף – אבל מה עם הטון ואופן הדיבור? אין ספק שגם להם יש תפקיד משמעותי במיוחד בהרצאה ובדיבור מול קהל, משום שאפשר למסור באמצעותו רושם וביטחון. חשוב לדבר בקול יציב, לא חלש מדי כדי שכולם יוכלו לשמוע אתכם היטב, אך גם לא חזק מדי (אתם לא רוצים להבהיל אף אחד). זה הזמן גם להתאמן על הדיקציה, כלומר על האופן שבו אתם הוגים את העיצורים, משום שזה מה שהופך אתכם בין השאר לברורים ומובנים יותר.

8.     טיפוח ולבוש

יש כמה דרכים ליצור רושם ראשוני, והבולטת בהן היא החזות הפיזית שלכם. בסופו של דבר, האופן שבו אתם נראים ומתלבשים משפיע לא מעט על האופן שבו אנשים תופסים אתכם. ולכן, כשאתם עולים לדבר מול קהל, חשוב שתקפידו להתלבש על פי קוד הלבוש הנהוג בחברה או בארגון. וכן, לא מספיק לעשות את המינימום להקפיד על קוד הלבוש, אלא כדאי גם לדאוג שהמראה הכללי שלכם מטופח ונקי.

לסיכום

אנו מקווים שהטיפים שלנו לעמידה ודיבור מול קהל יעזרו לכם לעבור את אירוע שבו תידרשו לדבר מול אנשים רבים. אל תשכחו לחשוב חיובי ולהאמין בעצמכם/ן 😊 בהצלחה רבה!

תפריט
דילוג לתוכן