ראשי » בלוג » מרכז הערכה: כך תעברו את זה נכון

מרכז הערכה: כך תעברו את זה נכון

עברתם ריאיון עבודה וזימנו אתכם למרכז הערכה, או שרק דיברו איתכם בטלפון וכבר הודיעו לכם שאתם צריכים להגיע לשלב הראשון בתהליך המיון שלכם? הגיע הזמן להבין מהו בדיוק השלב הזה וכיצד ניתן להתכונן אליו כדי לעבור אותו בצורה האופטימלית ביותר. ולכן הכנו לכם במיוחד מדריך שבו המידע החשוב על מרכז הערכה, על השלבים השונים שבו ואיך תוכלו להתכונן אליו, אז בואו נתחיל

מה זה מרכז הערכה?

מרכז הערכה הוא כלי לאבחון והערכה של מועמדים לקראת תפקיד מסוים בארגון או בחברה. הוא חלק מתהליך המיון, והוא לרוב יבוא לאחר שלב הסינון הראשוני, למשל ריאיון טלפוני, מילוי שאלון או ביצוע מבחני הערכה (שאגב, יכולים להתקיים גם כחלק מהמרכז), אך לפני שלב ריאיון העבודה. מרכז ההערכה מאפשר למעסיק לבחון את המועמדים במגוון כלים, כדי להבין אם הם מתאימים לתפקיד, ולרוב להבין מי מהם המתאים ביותר.

למה עליי לצפות במרכז הערכה?

התוכן שבמרכזי ההערכה משתנה כמובן בהתאם לסוג המשרה ולארגון שאליו מתמיינים, אבל לרוב יש כמה מטרות שחוזרות על עצמן במרכזים, כמו בדיקת המיומנות והיכולות של עבודה בצוות, יכולות מנהיגות, פתירת בעיות, יצירתיות ועוד ועוד. במהלך המרכז תעברו מספר משימות שישקפו את היכולות הללו לצד יכולות אחרות שיידרשו לקראת התפקיד.

במרכז הערכה משתתפים כמה מועמדים לתפקיד שאליו אתם מתמיינים, מנחה ומעריך או מעריכים. המעריכים יכולים להיות גורם תעסוקתי כזה או אחר, כמו מנהל או פסיכולוג תעסוקתי, והם למעשה יתבוננו עליכם מהצד ויכתבו הערות לעצמם. לאחר המרכז, המנחה והמעריכים יצאו למין ישיבת צוות שבמהלכה ישוחחו על הממצאים מהמרכז. יכולות להיעשות פגישות גם במהלך המרכז עצמו בזמן ההפסקות שניתנות בין המשימות.

השלבים במרכז ההערכה

כפי שציינו, במרכז הערכה יש כמה שלבים שהם לרוב משותפים למרכזים רבים, אם כי לעיתים יתווספו שלבים נוספים המיוחדים למשרה, לתפקיד או לארגון הספציפיים. הינה השלבים הנפוצים ביותר:

הצגה עצמית

השלב הראשון במרכז הערכה, שהוא גם הבסיסי והמתבקש ביותר. בהצגה עצמית תצטרכו לספר על עצמכם, כולל פרטים בסיסיים כמו שם, גיל ומקום מגורים, וכמובן גם הצגה של הפן המקצועי – ניסיון תעסוקתי, הקשר שלכם למשרה שאליה אתם מתמיינים, תוכניות לעתיד ומטרות וכך הלאה. זהו שלב חשוב במיוחד, ניתן ורצוי להתכונן אליו מראש, וזאת כדי שתציגו את עצמכם באופן הטוב ביותר.

שלב הדינמיקה הקבוצתית

בשלב הדינמיקה הקבוצתית, הנקרא גם דיון קבוצתי, המעסיק למעשה רוצה להתרשם מהכישורים החברתיים והקבוצתיים של המועמדים ויכולת העבודה בצוות. בדינמיקה הקבוצתית מתנהל דיון בנוגע לנושא או סוגיה כלשהם, שיכולת ההתמודדות עימם קשורה לתפקיד או לארגון. בשלב הזה חשוב להשתתף כמובן, ולשלב הקשבה עם הבעת דעה באופן מנומס. שימו לב שגם התוכן וגם הצורה שבה אומרים את הדברים הם חשובים.

שלב הסימולציות

בחלק ממרכזי ההערה מתקיימות סימולציות. הסימולציות למעשה מדמות סיטואציות שיכולות לקרות במסגרת התפקיד, ובהן מנסים לבחון כיצד המועמדים מתמודדים איתן. בשלב הזה המנחה יסביר למשתתף או למשתתפים בסימולציה מה התפקיד שלהם, ולעיתים קרובות הם יקבלו כרטיסייה עם דגשים שיש לפעול לפיהם. חשוב להקפיד להיצמד להנחיות הללו ולא לחרוג מהן. בשלב הזה תידרשו בעיקר להיות יצירתיים ולהקפיד על גמישות מחשבתית, וכמובן לא לשכוח את הדרך שבה מגישים את הדברים, כלומר שימוש בשפה נכונה ודיבור בביטחון.

טיפים נוספים

כדי לעבור את מרכז ההערכה על הצד הטוב ביותר, כדאי שתתכוננו אליו כמה שאפשר. איך עושים את זה? הינה כמה טיפים

  • מחקר – כמו שעושים מחקר על מקום העבודה והמשרה לפני שמגיעים אל ריאיון העבודה, כך חשוב לעשות את זה גם לפני מרכז הערכה. זה יאפשר לכם להבין מה נדרש מכם, אילו יכולות אתם צריכים להפגין וכן יכול לעזור לכם להבין בערך מה מצפה לכם במרכז.
  • לבוש – להופעה שלנו יש השפעה גדולה על הרושם הראשוני, וחשוב להקפיד על כך. בכל מצב חשוב מאוד להקפיד על מראה נקי ואסתטי, ובנוסף לכך חשוב שלא לשכוח להתלבש על פי קוד הלבוש במקום העבודה. כך למשל, אם מדובר בעבודה ייצוגית, כמו בבנק, חשוב להגיע בלבוש שישקף גם את אופי העבודה.
  • להגיע בזמן – כמובן שלא צריך להרחיב על החשיבות של ההגעה בזמן. בסופו של דבר מדובר בפעילות קבוצתית שתוכננה לזמן מסוים, וכדי להשתתף בה וכמובן להותיר רושם חיובי, חשוב להגיע בזמן (ואם אפשר – להקדים ולקחת מקדם ביטחון).
  • גישה חיובית – רצוי לחייך מדי פעם ולהקפיד על מאור פנים, וכמובן לדבר באופן נעים ומכבד לכל חברי הקבוצה במהלך הפעילויות השונות. זה משדר נעימות ופתיחות, תכונות חשובות במיוחד.
  • טבעיות ואותנטיות – הקפידו להיות טבעיים, אותנטיים וזורמים ככל האפשר במהלך המשימות והפעילויות במרכז. המעריכים יכולים לזהות התנהגות מזויפת, וחוץ מזה, חשוב שתהיו תמיד עצמכם, רק כך תוכלו להביא את עצמכם באופן הטוב ביותר.
  • לנשום עמוק – כל שלב בתהליך מיון לתפקיד הוא מלחיץ, על אחת כמה וכמה מרכז הערכה, שבו אתם נדרשים להוכיח את עצמכם ביחד לאחרים ובתנאים שיכולים להיות מלחיצים. העצה הטובה ביותר, מלבד הכנה מוקדמת ככל האפשר, היא פשוט לנשום עמוק ולהירגע. כשאתם רוצים לדבר, נשמו עמוק וזכרו שאתם לא פחות טובים מכל שאר המועמדים.

לסיכום

מרכז הערכה הוא שלב חשוב ביותר בתהליך המיון לתפקידים מסוימים, ובו המעסיק יכול לראות בפועל כיצד אתם מתמודדים בסיטואציות מסוימות. ולכן, חשוב להגיע ליום הזה רעננים, מרוכזים ומוכנים – ופשוט להיות עצמכם. בהצלחה רבה!

תפריט
דילוג לתוכן