ראשי » בלוג » איך לבחור קריירה? כל מה שעליכם לדעת לפני בחירת קריירה לחיים

איך לבחור קריירה? כל מה שעליכם לדעת לפני בחירת קריירה לחיים

החיים שלנו מלאים בבחירות – חלקן קלילות ולא מצריכות מאיתנו מאמץ, ואילו אחרות חשובות ביותר, ועשויות לגרום לנו להתלבט לא מעט. אחת מהבחירות המורכבות יותר היא בחירת קריירה, ואנשים בכל גיל ובכל שלב בחיים מתחבטים בשאלה הזאת. אז אם אתם מתחילים להתגבש בנושא או שבכלל שוקלים הסבת מקצוע – הינה כמה טיפים ודגשים שיוכלו לסייע לכם.

מה להביא בחשבון כשנשאלת השאלה "איזו קריירה מתאימה לי?"

הגעתם לרגע בחיים שאתם מעוניינים להבין איזו קריירה, מקצוע או עיסוק ילוו אתכם במשך שאר חייכם. ובכן, אין ספק שמדובר בשאלה גדולה למדי, המעסיקה כמעט כל אחד ואחד מאיתנו, ובמיוחד כאשר מתחילים את הפרק החדש בחיים המגיע לאחר השירות הצבאי אחרי הלימודים התיכוניים או האקדמיים שלנו. אז כשאנחנו שואלים איזו קריירה מתאימה לנו, חשוב להבין קודם כי אין תשובה חד-משמעית, ולפעמים אי אפשר לדעת בביטחון מה לגמרי מתאים לנו, ומה יתאים לנו בהמשך. מה שיכול למקד אותנו זה לבדוק כמה פרמטרים אשר עשויים לעזור לנו להבין איזו קריירה מתאימה. הינה כמה מהם:

ניסיון תעסוקתי

רוב האנשים שמחפשים קריירה לחיים, בין שהם חדשים בעולם התעסוקה ובין שהם מעוניינים בהסבת מקצוע, צריכים להתחשב בניסיון התעסוקתי שלהם, שיכול לעזור להם להבין מהן החוזקות שלהם ומהם החולשות. מדובר בכל סוג ניסיון שהוא, גם ניסיון שצברתם במהלך השירות הצבאי וגם ניסיון דל בעבודות מזדמנות. כל דבר.

לימודים

סוגיה נוספת וחשובה ביותר בעולם הקריירה והתעסוקה היא לימודים. אנחנו מדברים כאן על לימודים אקדמיים, כלומר לימודים לתארים באוניברסיטאות ובמכללות, וכן על לימודים מקצועיים ולימודי תעודה הנלמדים לרוב בפרק זמן קצר יותר מתואר, ומקנים מיומנויות פרקטיות לרוב. אפשר לכלול פה גם קורסים שעשיתם, כמו למשל בתקופת הצבא. כל אלו מהווים למעשה יתרון בעולם התעסוקה בתחומים מסוימים, והם אלו שגם יכולים לפתוח עבורכם דלת למשרות שונות ולסייע לכם להבין מהו הכיוון שלכם לקריירה.

מודל ואופי עבודה

כשמדובר באופי העבודה, למעשה מדברים על קשת רחבה של מאפיינים. יש למשל עבודות משרדיות, עבודות שטח, עבודות הדורשות מאמץ פיזי וגופני, וכך הלאה. כאן אפשר לדבר גם על מודל העבודה, כלומר האם אתם מעדיפים עבודה שבה אתם מגיעים אליה משמונה בבוקר ועד ארבע-חמש בצוהריים, או עבודה מהבית וכן עבודה היברידית, שבדרך כלל גמישות יותר.

ציפיות שכר

בשורה התחתונה, כשזה נוגע בבחירת קריירה, כנראה שרובנו נתייחס לנושא השכר בעדיפות עליונה. כיום יש טבלאות שכר כמעט בנוגע לכל עיסוק במשק, וכמובן שיש להתייחס גם לשנות הוותק בתפקיד, תארים והכשרות, שכן הם משפיעים פעמים רבות על השכר באופן ישיר.

קריירה חדשה

אז איך לבחור קריירה? טיפים נוספים

אז אחרי שהבנתם פחות או יותר מהם הפרמטרים והדברים החשובים שצריך להביא בחשבון בזמן שחושבים על קריירה, כדאי להתחיל לתכנן מסלול שבמהלכו תבינו טוב יותר מהי הקריירה שמתאימה לכם, ותדייקו את הרצונות, השאיפות והציפיות שלכם ממנה.

להבין מה אתם אוהבים

אין ספק שהשאלה הראשונה שכולנו צריכים לשאול את עצמנו לפני שאנחנו מתחילים לחפש את עצמנו בשוק העבודה ובקריירה היא – מה אנחנו אוהבים? בסופו של יום, התשוקה לעשות מה שאנחנו אוהבים מובילה רבים מאיתנו בכל תחום, כמו בבחירת תחום לימודים ותעסוקה, והיא גם זאת שתסייע לנו להמשיך לעשות זאת לאורך זמן. אז נכון, יש מצב שיש משהו שאתם נמשכים אליו במיוחד, אבל אתם חוששים שאולי זה לא הולך להסתדר עם הציפיות שלכם בנוגע לפרמטרים מסוימים כמו שכר ומודל עבודה. וזה מה שמוביל אותה לשלב הבא.

עורכים מחקר

הבנתם מה אתם אוהבים – זה הזמן לערוך מחקר קטן סביב התחום הזה ולהבין מה מצפה שלכם. בתור התחלה, נסו להבין מה צריך לעשות כדי להתחיל לעבוד במקצוע הזה – אם צריך תואר אקדמי, תעודה או כל תנאי סף אחר. חשוב גם להבין אם קל להתקבל לעבודה ראשונה בתחום ללא ניסיון קודם, ומה אפשר לעשות כדי לקדם את זה, מה הביקוש וההיצע שיש לתחום, אם יש בקריירה אפיקי קידום והתפתחות, מהי מידת התחרותיות על המשרה הזאת, מה יעניין את המעסיק לבדוק בקורות חיים או בראיון עבודה, וכך הלאה.

מה זה יצריך מכם?

לבסוף, חשוב להביא בחשבון כמה דגשים בנושא הפיננסי. כך למשל, האם הקריירה הזאת דורשת תקופת לימודים ארוכה או תקופת התמחות בשכר נמוך? ומה בנוגע למיקום הגיאוגרפי? כלומר, האם העבודה הזאת עשויה לדרוש מכם לעבור מאזור הדרום או הצפון אל המרכז, וכך גם ההוצאות עשויות לגדול בהתאם. זה מה שיכול לעזור לכם להיערך לקראת הדרך החדשה בחיים באופן הטוב ביותר, כדי לצמצם ככל הניתן בלת"מים, ולהתרכז בעיקר.

כאשר אנו שואלים איזו קריירה מתאימה לי חשוב לזכור…

דבר אחרון, שחשוב לזכור במיוחד כשזה נוגע בבחירת קריירה – היא הדינאמיות. כיום רווחת התפיסה שקריירה ובחירת עיסוק הם לא בהכרח "חתונה קתולית", והסבת מקצוע הופכת לפופולארית – ואף בקרב אנשים שפיתחו קריירה מצליחה. כך למשל, לא מעט אנשים עושים הסבת מקצוע ממקצועות ההיי-טק להוראה, לשיווק, לפרסום וכך הלאה, או שבכלל לומדים מקצוע חדש, כמו רפואה ועריכת דין, לאחר שנים בתחום רחוק לגמרי.

משום שהחיים שלנו דינאמיים ומפתיעים, לעולם לא נוכל לחזות את מה שמצפה לנו בהמשך הדרך, ואילו המעט שניתן לעשות הוא לבחור מקצוע שנראה לנו מתאים ושייתן לנו סיפוק, ואם נגיע לנקודה בחיים שנהיה מעוניינים לפתוח את עצמנו לאפיקים ולאתגרים חדשים – זה לגמרי אפשרי.

לסיכום

אין ספק שבחירת קריירה לחיים היא משימה לא פשוטה כלל, ויכולה להעסיק אנשים בכל גיל ובכל שלב. אם אתם עומדים לפני הבחירה הזאת בחיים, ולא בטוחים איך להתחיל, נסו לכתוב את הדברים על דף, כולל יתרונות וחסרונות בכל אפשרות, התייעצו עם חברים ומשפחה, דברו עם אנשים המגיעים מהתחום, ואפילו נסו לבקר פעם אחת במכון ייעוץ והכוונה מקצועית.

אנו מאחלים לכם הצלחה רבה!

תפריט
דילוג לתוכן