ראשי » בלוג » מעובד למנהל – איך לעשות את המעבר נכון?

מעובד למנהל – איך לעשות את המעבר נכון?

אם סוף סוף הציעו לכם להתקדם לתפקיד ניהולי אחרי שנים של עבודה קשה, או שאתם אולי מכוונים לתפקיד כזה בעתיד, עליכם לדעת שהמעבר אפשרי אבל מצריך הכנה והתאמות. אם תשכילו להתכונן לרגע הזה, תוכלו להוכיח שאתם לא רק עובדים טובים, אלא גם שאתם מנהלים מצוינים ושהתרומה שלכם לארגון היא אפילו רבה יותר ממה שחשבו. איך אפשר לעשות את המעבר הזה כמו שצריך? בואו נדבר על כל הטיפים החשובים שיעזרו לכם, ונסביר את הייחודיות של המעבר מתפקיד של עובד לתפקיד מנהל

 

מה מיוחד במעבר מעובד למנהל?

כל עובד בכל תפקיד, חשוב ככל שיהיה, אחראי על תחום אחד בלבד ובדרך כלל רק על עצמו, ולעומתו מנהל הוא עובד שצריך לראות את התמונה הגדולה בכל שלב ולוודא שכל אחד מהעובדים תחתיו ממלא את תפקידו על הצד הטוב ביותר ובסנכרון מלא עם שאר העובדים. כלומר, מנהל נמדד לא רק בביצועים שלו עצמו, אלא גם בביצועים של העובדים שהוא אחראי עליהם. כמו כן, מנהל צריך לדעת גם לשתף פעולה עם מנהלים בדרגים אחרים ממחלקות מקבילות ובסופו של דבר מדובר באחריות לא קטנה. העבודה בתפקיד הזה דורשת סט מסוים של תכונות וכישורים כמו יכולת להניע אנשים ולהחדיר בהם מוטיבציה, יכולת להגדיר משימות בצורה ברורה, יכולת להאציל סמכויות ועוד. זוהי קפיצת מדרגה ניכרת ביחס לעבודה כעובד "פשוט".

 

פוטנציאל ניהולי

מנהל הוא עובד שיודע לשדר סמכות, אדם בעל אופי דומיננטי שאמור לשמש מנהיג ומדריך של העובדים האחרים. ניהול עובדים מוצלח דורש יוזמה, חשיבה אסטרטגית, יכולת להקשיב לעובדים ולהביע אמפתיה וגם יכולת לעמוד ביעדים של החברה או הארגון. עם זאת, התכונות האלו אינן בהכרח תכונות מולדות, כלומר יש אנשים שיש להם כישרון טבעי להובלה, אבל אם אתם רוצים להתקדם ולהגיע לתפקיד ניהולי תוכלו לרכוש את הכישורים האלו עם הזמן והניסיון. נסו להבין איך העמיתים שלכם בעבודה תופסים אתכם ואילו יכולות אתם צריכים לשפר כדי שיסתכלו עליכם בתור מנהלים פוטנציאליים מוצלחים. נוסף על כך, נסו לקבל על עצמכם כמה שיותר תחומי אחריות חדשים שאתם מסוגלים לטפל בהם והפגינו תכונות אופייניות למנהלים. גם אם בנקודה מסוימת הפוטנציאל הניהולי שלכם אינו גבוה, עם הזמן תוכלו לשנות את תמונת המצב הזאת.

 

שפה פוליטית בארגון

מנהלים חייבים לשלוט בשפה הפוליטית בארגון שבו הם עובדים. העניין הזה חשוב בשביל שמנהלים יוכלו לתקשר עם העובדים שהם מנהלים וגם כדי להצליח לקדם יוזמות ותהליכים מול מנהלים ודרגים מקבילים בחברה. מעבר לכך, חשוב שהמנהלים ידעו להפגין חמלה ואמפתיה ולדעת איך לקדם את האג׳נדה שלהם אל מול גורמים בכירים בחברה. אם הארגון מחפש למשל מקום חדש לעבוד בו ולעבור למרכז, אפשר לפנות למנהלים של מחלקות אחרות כדי לקדם את החיפושים ולהציע הצעות כמו משרדים להשכרה בראשון לציון, ובאמצעות חשיבה מחוץ לקופסא והפגנת יוזמה תוכלו להציג את שליטתכם בשפה הפוליטית של הארגון ולהוכיח שאתם עובדים חרוצים שיכולים להיות מנהלים טובים.

 

כניסה לתפקיד וחפיפה

הכניסה לתפקיד המנהל היא אולי השלב החשוב והמכריע ביותר לקראת התפקיד החדש. אם הכניסה תיעשה בצורה חלקה, יש סיכוי רב יותר שתקופת הניהול תהיה טובה ומוצלחת יותר. השלב הראשון הוא חפיפה מלאה עם המנהל שעוזב. אם אתם לא מקבלים את כל המידע שאתם צריכים, אל תהססו לפנות אליו ולבקש עזרה. חשוב מאוד לעבור על כל נהלי העבודה, להכיר את כל הפרטים הקטנים המרכיבים את התפקיד וממש להיכנס לנעליו של המנהל הקודם. שימו לב שבתור עובדים אפשר קצת להתעכב ולקחת את הזמן עד שלומדים את התפקיד לעומק, אבל בתור מנהלים הפריווילגיה הזאת לא קיימת. אתם תהיו חייבים להיכנס לתפקיד ולעניינים בזמן הקצר ביותר.

 

יחסים עם המנהל

חשוב מאוד לזכור שמנהלים בעבודה הם עדיין עובדים ועדיין כפופים למנהלים בכירים מהם. זה אומר שמעבר ליחסים הטובים והצמודים שצריך לייצר עם העובדים שאתם אחראים עליהם, חשוב מאוד גם לייצר מערכת יחסים יציבה וקרובה עם המנהל שלכם. אל תהססו לשאול שאלות ואל תחשבו פעמיים לפני שאתם פונים למנהל שלכם עם אתגרים או קשיים. אתם ממש לא צריכים לשדר שהכול תמיד בסדר אם זה לא המצב, ויעריכו אתכם הרבה יותר אם תדעו לבוא ולבקש עזרה מתי שצריך. צריך לזכור שהמנהל הישיר הוא גם זה שמתווך ביניכם לגורמים שמעליו, ככה שכינון של יחסים טובים וקרובים הם עניין חשוב מאוד. אם תקפידו לעשות את זה תוכלו לגייס לצידכם גורם מהותי ומועיל שיעזור לכם לכל התקופה שבה תהיו בתפקיד המנהל.

 

יחסים עם העובדים בארגון

אחרי שדיברנו על היחסים עם המנהל, נרצה לציין גם את היחסים עם שאר העובדים בארגון ובפרט עם העובדים הכפופים לכם. יחסי אנוש בעבודה הם עניין קריטי – הם מצופים מכל אחד מהעובדים, אך מצופים אפילו יותר מצד המנהלים שצריכים לשמש דוגמא. הכלל הבסיסי ביותר הוא לנהוג לעובדים שלכם בכבוד, להיות קשובים להם ולקשיים שלהם ולגלות אמפתיה. עדיף לכוון אפילו מעבר לזה ולהיות פתוחים איתם, לשתף אותם בהתלבטויות, לתת להם משימות מיוחדות ולנסות לאתגר אותם, ולתת להם הרגשה שהם נמצאים במקום שמכיל אותם ומפתח אותם ברמה האישית. לא מדובר בתהליך שקורה ביום אחד, אבל אם תכוונו לשם מהיום הראשון בתפקיד תוכלו להגיע לנקודה הזאת בתוך זמן די קצר.

 

לסיכום

המעבר מתפקיד של עובד לתפקיד ניהולי הוא לרוב אינו פשוט. עם זאת, אם יש לכם מוטיבציה ורצון להצליח ולהתקדם, תוכלו לעשות את קפיצת המדרגה הזאת בצורה טובה עם קצת הכנה ותשומת לב לפרטים הקטנים. אם אתם מחפשים משרדים להשכרה בנתניה או באזור המרכז, בקישור תוכלו למצוא אופציה מעולה למשרדים נוחים לעבודה. מוזמנים ליצור קשר ולהתייעץ בכל שלב, והכי חשוב – שיהיה בהצלחה בתפקיד החדש!

 

 

תפריט
דילוג לתוכן