ראשי » בלוג » האם עיצוב המשרד מגדיל את רמת הפרודוקטיביות של העובדים?

האם עיצוב המשרד מגדיל את רמת הפרודוקטיביות של העובדים?

התשובה היא – כן!

לאחרונה ניתן לראות כי חברות וארגונים רבים מחשבים את מסלולם מחדש, בכדי ליצור שינוי בסביבת העבודה. מה עומד מאחורי זה? הרצון לשדרג את חווית העובד ולרכוש מוניטין כמקומות עבודה יוקרתיים, כך יוכלו למשוך כוח אדם איכותי.

בטח שמעתם לאחרונה את המושגים ערך עצמי, גמישות, פרודוקטיביות ושוויון לא מעט. המושגים החשובים האלה הפכו לרלוונטים מתמיד ויחד עם זאת עברו הטמעה בתוך חברות רבות. איך כל זה בא ליידי ביטוי בעיצוב?

עבודה בחלל פתוח מטשטשת היררכיה. כשמנהל ועובד חולקים את אותו החלל נוצרת תחושת תרבות ניהול משתפת, ניהול ע"י הובלה ולא ע"י הנחתת הוראות. 

אדריכלים מסבירים: "המגמה היום היא של 'שיטוח' ארגוני לצד 'זריזות וגמישות', שמשפיעים על ההתנהלות הארגונית ועל העיצוב; כבר לא מצניעים את חללי הרווחה, אלא מחצינים אותם ומשלבים אותם בקרבת עמדות העבודה. אפשר לראות הקצאה משמעותית של משאבים ושטח לחללים מסוג זה, והדיבור הוא יותר על הסביבה 'שלנו' ופחות על 'העמדה שלי' או 'החדר שלי'".

עיצוב מעצים את מקום העבודה

הרעיון של יצירת תרבות ארגונית כוללת, אשר שמה דגש על חוויית העובד, נראה כרווח בכל מגזרי העבודה. הפחד לבצע מהפכים ושינויים דרסטיים במטרה לתמוך בעובדים ובנושאים כמו התפתחות אישית ואיזון במקום העבודה, כבר אינו קיים. הידיעה כי השינויים הנ"ל מובילים לשיתופי פעולה פרודוקטיביים, לתחושה חיובית בקרב העובדים ולהצלחה של כלל הארגון, היא המנצחת.

"תרבות ארגונית של חברה משפיעה על כל תחומי פעילותה ועל החיבור של העובדים לחלל. מבחינתי העיצוב הוא חלק בלתי נפרד ממנה, ותפקידו הוא ליצור כלי עבודה לעובדים ולמנהלים, בפן העיצובי והטכנולוגי כאחד", גורסים אדריכלים רבים "תכנון כזה, שמתייחס לכל מה שעובד או מנהל עשוי להידרש לו בסביבת העבודה שלו ומספק לכך מענה, מאפשר לחשוב טוב יותר ולהרגיש טוב יותר בסביבת עבודה אטרקטיבית, שמעלה את הפרודוקטיביות". בנוסף, מספרים כי "הרשמיות הנוקשה היטשטשה, וההבנה היא שסביבות פחות רשמיות הן הרבה יותר נכונות לקידום תהליכים יצירתיים. הסביבה הפיזית צריכה לתמוך ביצירתיות, וככל שהיא פחות פורמאלית, כך היא תורמת יותר לשיח פורה ולחשיבה מקורית מחוץ לקופסה". על רקע זה שמכוון לתרבות ארגונית כוללת, מקומות עבודה עכשוויים הופכים להיות עשירים ומגוונים יותר, מציעים לעובדים מניפת שירותים רחבה, כשהשירותים השונים אינם נתפסים כמפלט מהעבודה, אלא כהעצמה שלה.

על השאלה המתבקשת, אילו שירותים באמת נחוצים ו/או ראויים להיכלל במניפה זו, מנסה לענות סקר שערך מכון המחקר של GENSLER בנושא עמדות עבודה לשנת 2019. מתוך הסקר, אשר בדק כ-6,000 עובדים בארה"ב, עולה כי מה שאנשים מחפשים במקום העבודה שלהם זו חוויה גדולה. על פי תוצאות הסקר של GENSLER, הנרטיב החדש של סביבת העבודה מתמקד בקידום חוויית עבודה המונעת על ידי איזון, בחירה, מגוון ואוטונומיה.

עוד נמצא בסקר כי הענקת שירותים רלוונטיים זוכה לערך מוסף מכריע במקומות עבודה, וסביבות שמספקות מגוון אפשרויות וניידות פנים משרדית צוינו כאפקטיביות יותר וזכו לציון גבוה בדירוג החוויה. בין הדרכים שהועלו במחקרים ליצירת החוויה המיוחלת – שילוב של אזורי לאונג', קפיטריה איכותית ומערכות "משרד חכם" המושתתות על טכנולוגיה וחדשנות.

אזורי לאונג': אחת הדרכים ליצור אינטראקציות חברתיות ולגוון עבודת צוות היא פיזור אזורים א-פורמאליים בחלל. אופציות מסוג זה מהוות תחליף נעים לחדרי הישיבות המסורתיים, וטובות לשמש בעיקר לפגישות מזדמנות או לפסקי זמן חברתיים.

קפיטריה איכותית: בקרב חברות רבות נהוגות היום שעות עבודה גמישות, אשר בתוך כך מביאות לנוכחות משתנה של עובדים – הן במהלך ימות השבוע, והן בשעות שונות. קפיטריה עשירה ומצוידת היטב, מאפשרת להם לחדש כוחות ואנרגיה ואף מהווה מקום למפגש חברתי. "יש אזורים שמעצם הווייתם נועדו להיות רועשים יותר, ובאופן חיובי, באזורי התכנסות משותפים המטרה היא להדגיש את האווירה ואת ההיבט החברתי, והעיצוב מותאם לכך. בחללים מסוג זה אנחנו לא פעם נמנעים במתכוון משימוש בחומרים אקוסטיים, כדי לשמור על ה'ווייב' הטוב ועל החיוניות".

טכנולוגיה וחדשנות: מגמה נוספת המקושרת ישירות לחוויית העובד היא טכנולוגיה. חברות נוטות לאמץ את מגמת המשרד החכם על היבטיה השונים, על מנת לייעל ולשפר את תהליכי העבודה, ובכלל זה את דרכי ההתקשרות ואחסון המידע. שימוש בגאדג'טים ועזרים, אשר חוסכים מהעובד ביצוע פעולות חזרתיות, מותיר בידיו פנאי להתמקד במשימות אשר מצריכות כישורים אנושיים, כמו חשיבה ויצירתיות.

 

מאמר מאת – הדר עוזיאל, מנהלת סניף dogether עיר ימים

תפריט
דילוג לתוכן