ראשי » בלוג » ארגונומיה בעבודה: מה צריך בשביל ליצור סביבת עבודה ארגונומית?

ארגונומיה בעבודה: מה צריך בשביל ליצור סביבת עבודה ארגונומית?

רבים מאיתנו עובדים שעות רבות מהיום שלנו בישיבה, וממשיכים להעביר גם את שאר היום בישיבה. ישיבה ממושכת יכולה לגרום לחוסר נוחות אך גם לפגיעה פיזיולוגית ולכאבים, ועל כך חשוב לשמור על סביבת עבודה ארגונומית – ששמה דגש על ישיבה נכונה וארגון נכון של סביבת העבודה כדי שתתאים לצרכים של הגוף שלנו. כמו כן, סביבת עבודה ארגונומית גם תסייע לכם להיות יעילים ואפקטיביים יותר בעבודה. אז מה זה ארגונומיה ואיך תוכלו ליצור ארגונומיה בעבודה?

מה זה ארגונומיה?

ארגונומיה בהקשר של עבודה היא מדע העוסק בקשרי הגומלין המתקיימים בין העובד לבין סביבת עבודתו. מטרת הארגונומיה היא להתאים את הסביבה לאדם העובד בה, כדי ליצור סביבת עבודה בטוחה, נוחה ויעילה. שכן, כאשר העובד מצוי בסביבת עבודה נוחה ונעימה אשר אידיאלית עבורו, גדלים הסיכויים שתעלה היעילות והאפקטיביות בעבודה שלו ושהתפוקה שלו תהייה גבוהה יותר.

ארגונומיה פיזיולוגית עוסקת ספציפית בגוף האדם, במבנה שלו ובתפקודו. דרישות עבודה מסוימות, כמו גם חשיפה לחומרים כאלה ואחרים או תנוחות של הגוף, יכולות לגרום לעומס על הגוף ולבעיות שרירים ושלד. ובכן, לא רק עבודה פיזית יכולה לגרום לבעיות פיזיולוגיות – אלא גם עבודה המתקיימת מהבית, מהמשרד או עבודה היברידית המשלבת בין שני הסוגים. הפגיעה נובעת מהשעות הארוכות והממושכות שבהן יושבים מול המחשב ללא תזוזה.

ארגונומיה בעבודה מהבית או מהמשרד

למרות שעבודה בישיבה במשרד יכולה לפגוע בגוף שלנו, יש כמה דרכים שבהן נוכל לנסות לצמצם את הנזקים, וליצור לעצמנו סביבה בריאה ונוחה יותר.

התאמת הכיסא

בגדול, חשוב לבחור כיסא איכותי שיהיה נוח לכם. רצוי שיהיה בעומק 5 ס"מ בערך וקצר מאורך הירכיים. המשענת אמורה לתמוך בעקומה הטבעית של הגב, וצריכה להיות מכוונת לזווית של 105-110 בינה לבין המושב, כדי לאפשר ישיבה נינוחה.

חשוב שלא לשכוח את משענות הידיים. כאשר לידיים יש תמיכה מספקת, הלחץ על עמוד השדרה קטן יותר. רצוי שהגובה שלהן יאפשר לכם להניח את האמות של הידיים על השולחן או המשענות עצמן.

ישיבה נכונה

לאחר שכיוונתם את הכיסא כמו שצריך, חשוב שתקפידו על ישיבה נכונה: הקפידו לשבת בגב זקוף וכתפיים משוכות לאחור, כאשר הרגליים מונחות על הרצפה או על הגבהה, כמו שרפרף, ולא מקופלות על הכיסא. הישבן קרוב לאזור שבו נתמך הגב במשענת, והברכיים בזווית של 100 מעלות.

התאמת עמדת המחשב

מלבד השולחן והכיסא, שימו לב שגם העמדה שלכם מותאמת והמחשב מוצב כראוי: מסך המחשב אמור להיות בגובה בעיניים ככל האפשר, ובמרחק של 60-90 ס"מ בתאורת ובהירות אופטימליים. אם אתם קוראים מסמכים תוך כדי, רצוי להניח את המסמכים במתקן שיגביה אותם מעט לצד המסך.

המקלדת תמוקם בגבוה המרפקים כאשר הידיים צמודות לצידי הגוף, מורמת מעט בחלקה האחורי. כדאי שלא להשעין את שורש כף היד על השולחן, אלא שהוא משוחרר. לתמיכה אפשר להניח כרית ג'ל מתחת לשורש כף היד. את העכבר הניחו ליד המקלדת, כדי שהיד לא תתרחק מהמקלדת.

טיפים ליצירת סביבה ארגונומית

  • עזרים ארגונומיים – יש כיום מגוון רחב של עזרים ארגונומיים, כמו למשל כריות מיוחדות שאותן ניתן להניח ליד משטח העכבר או המקלדת כדי להניח עליהן את שורש כף היד. כמו כן, יש דגמים של עכברי מחשב ומקלדות ארגונומיות, אשר מותאמות למנח נוח וטבעי יותר של כפות הידיים והאצבעות.
  • הפסקות ותנועה – כדאי להקפיד לצאת להפסקות תנועה מדי פעם, ובכל הזדמנות להשתדל להישאר בתנועה. זה יכול להיות הליכה במשרד, סיבובי מפרקים, התמתחות וכך הלאה.
  • רווחו את סביבת העבודה – חשוב להקפיד על סדר במשרד או סביבת העבודה שלכם: השתמשו בפתרונות אחסון כדי לארגן את הדפים והקלסרים שלכם, וזאת כדי ליצור סביבה מרווחת ונקייה.

לסיכום

כדי להישאר אפקטיביים ויעילים בעבודה ולשמור על בריאות הגוף, חשוב לדאוג לסביבת עבודה ארגונומית, הכוללת כיוונון של הכיסא, שולחן העבודה והכיסא. נוסף על כך, חשוב לצאת להפסקות מדי פעם להתרעננות אבל גם לשחרור השרירים. בהצלחה ועבודה נעימה ונוחה!

 

תפריט
דילוג לתוכן