בעולם העבודה יש לא מעט דרכים לשפר את תהליכי העבודה ולהפוך אותה ליעילה ולאפקטיבית יותר. אחת הדרכים המומלצות היא ליצור סביבת עבודה בצוות, שבמרכזה עומדת מטרה מקצועית משותפת; בדרך זו חברי הקבוצה יוכלו לקבל רעיונות ופתרונות יצירתיים יותר, להעשיר אחד את השני וליצור מסגרת יעילה לביצוע משימות. אז איך עושים את זה ולמה חשוב להשקיע בעבודת צוות נכונה? כל המידע לפניכם
מהי עבודת צוות?
עבודת צוות – כשמה כן היא – היא עבודה שאותה מבצעים כחלק מצוות או מקבוצה. מדובר למעשה במאמץ משותף של הקבוצה כדי להשלים משימה או מטרה מסוימת בצורה יעילה וטובה יותר. בעבודה צוות כל חברי הקבוצה תלויים זה בזה מבחינת הביצוע שלהם בתהליך ובתרומה של הידע שלהם. עבודת צוות יכולה להתקיים בכל תחום שבו יש צורך לפעול יחדיו למען מטרה משותפת או יעד משותף – החל בקבוצה בענפי ספורט שונים, צוות רפואי, צוות מחקר, וכמובן קבוצת עובדים בכל חברה או ארגון שהוא.
למה חשוב להשקיע בעבודת צוות?
לעבודת צוות יש חשיבות ולא מעט יתרונות הן לצוות והן לארגון. הינה כמה מהם:
- בניית אמון בצוות – עבודה בצוות יכולה לסייע לבניית אמון ולחיזוקו בקרב העובדים, וזאת משום שהסתמכות על אחרים יכולה ליצור ולבנות אמון. יתרה מזאת, תחושת האמון שיכולה להיווצר באופן זה יכולה לספק תחושת ביטחון המאפשרת לעובדים להעלות רעיוניות, להתפתח מקצועית, וכך ליצור גם פתרונות יעילים. יצירת האמון תורמת לא רק ברמה המקצועית, אלא יכולה גם לתרום ליצירת מערכת יחסים חברית ונעימה בין חברי הצוות אשר משפיעה על האווירה בעבודה.
- פתרונות יצירתיים המגיעים מצורות חשיבה שונות – אחד היתרונות העיקריים של עבודה בצוות הוא פתרונות יצירתיים בעבור בעיות מורכבות או פרויקטים מסועפים וקשים. באמצעות סיעור מוחות של חברי הצוות ושילוב נקודות מבט וצורות חשיבה שונות, ניתן להגיע לפתרונות יעילים באופן מהיר יותר. באמצעות העבודה המשותפת ניתן להיחשף להיבטים נוספים שהעובד היחיד לא בהכרח היה נחשף אליהם, וכך להיפתח לרעיונות נוספים.
- יעילות ופרודוקטיביות – אחת הדרכים בעבור שיפור היעילות והאפקטיביות בעבודה היא פשוט לעבוד בצוות. בעבודה בצוות מאפשרת לעובדים בה להרגיש יותר מחוברים למטרות ולחבריהם לצוות, וכך גם מוערכים ומחויבים יותר להשגת המטרות. וכך, הם עשויים להיות יותר יעילים ופרודוקטיביים בעבודה, לספק ביצועים איכותיים יותר וכן לשפר את העמידה ביעדים ובזמנים.
- מסייעת ללמידה משותפת – מלבד מציאת פתרונות לבעיות באופן יעיל ומהיר, עבודה בצוות מאפשרת לעובדים ולחבריה להכיר טוב יותר אחד את השני, ובכך גם לייצר סביבה ומסגרת המותאמת ללמידה מקצועית, אשר תסייע לכל אחד ואחת מהם ללמוד ולהתפתח מקצועית בעבודה.
- מסייעת בפתרון קונפליקטים – עבודה בצוות יכולה להביא לחילוקי דעות לא פעם, וזאת משום שכל אחד מהעובדים מגיע מרקע ועם ידע שונים. על כן, יכולים להיווצר קונפליקטים אשר מבוססים על התנגשויות בנוגע לדרך העבודה או לנקיטת צעדים – אך זוהי הזדמנות ללמוד בצוות על דרכים חדשות לפתרון קונפליקטים שיכולות לשמש אותם לכל צורך אחר בעבודה וכן בחייהם.
כך תשתפו פעולה נכון
אז איך עושים את זה נכון? לעבודת צוות יש כמה וכמה עקרונות שכדאי לשים עליהם דגש. הינה כמה מהם:
תקשורת
ובכן, תקשורת היא המפתח להתנהלות תקינה כמעט בכל מסגרת או סביבה בחיינו, במערכות יחסים וכן בעבודה. עבודת צוות טובה ויעילה מבוססת על תקשורת נכונה, כאשר תקשורת שכזו כוללת כמובן הקשבה והכרה בצרכים של הקולגה. גם אם הרעיון או הצעד שלו לא נראים לנו הנכונים ביותר, כדאי להקשיב ולחשוב על הדברים, מבלי לתת תגובה מהירה ובכך להגביר את הסיכויים להפוך את השיחה לוויכוח. נוסף על כך, חשוב שהתקשורת המילולית תהיה מכבדת ובמקביל גם כזאת שתוכל להעביר את המסר שלכם באופן הטוב ביותר – כלומר לומר את הדברים בצורה ברורה וחד משמעית, ובמקביל לא לתקוף את מי שמולכם.
כמו כן, חשוב להציף מול הקולגות את הקשיים שעולים, הן בשיחות אישיות הן בישיבות צוות, וכן ביקורות או הערות בנוגע לתהליך. כך תוכלו לקבל מענה ולשים דגש על שיתוף נכון שיתרום ליעלות ולאפקטיביות בעבודה.
הגדרת מטרות וחלוקת עבודה
חשוב להגדיר את מטרות העל של הצוות כראוי באמצעות שיתופם במהלך ישיבות צוות ושיחות פרטניות. אפשר בהחלט גם לנסח את המטרות לאחר שהוגדרו באופן ברור, וכן תוכנית עבודה וחלוקת עבודה בדרך להשלמתן. אחת לתקופה (כמו למשל חודש או רבעון) אפשר לבצע הפקת לקחים ובדיקת התקדמות לעבר המטרה. באמצעות זאת אתם מאפשרים למעשה שיתוף מלא של התהליך מול הצוות, במקביל גם מסייעים לשיפור התהליך והופכים אותו ליעיל יותר.
הצורך בגמישות
כאשר מבינים כי המטרה של הקבוצה היא משותפת, וכולם עובדים למען הצלחתה, חשוב לשמור על גמישות ופתיחות. בסופו של דבר, כל החברים בצוות הם אנשים שונים שכנראה מגיעים מרקעים שונים, בעלי מיומנויות וחזקות שונות, וכמובן הרגלי עבודה שונים. ועל כן, לכל אחד מהם יכולים להיות רעיונות ופתרונות אחרים לבעיות שמתעוררות. אין ספק שמדובר ביתרון מרכזי בעבודת צוות, אבל לא פעם זה יכול לגרום גם לוויכוחים וחילוקי דעות. ולכן, כדי להימנע ככל הניתן מוויכוחים חסרי פתרון, כדאי לנסות להיות גמישים ולנסות להבין ככל האפשר את הרעיון שמולכם, ולראות כיצד תוכלו לשפר ולתת את הדגשים שלכם כדי להפוך את המצב לאידיאלי ביותר.
גיבוש הצוות
בסופו של דבר מטרתה של עבודה בצוות היא מקצועית, אבל אין ספק שהקשר בין חברי הצוות הוא חשוב ביותר להשגת המטרה. כאשר יש אווירה טובה בין חברי הקבוצה, סביר להניח שהמוטיבציה תהיה גבוהה יותר וכך הם יוכלו לבצע את עבודתם טוב יותר, וכמובן אין לשכוח שרווחת העובדים היא חשובה ביותר. אם כן, חשוב לדאוג לאפשר לחברי הקבוצה להכיר אחד את השני טוב יותר. זה יכול להתבטא בבילוי משותף או בערב גיבוש מחלקתי או צוותי, ימי כיף, או לאפשר זמן לשיח קבוצתי ולבילוי משותף גם בעת העבודה, למשל בזמן האפי האוור, וכך הלאה.
לסיכום
אין ספק שעבודה בצוות – כמעט בכל מסגרת מקצועית שהיא – היא יעילה במיוחד להשגת מטרות מקצועיות בארגון, משפרת את היעילות והאפקטיביות של העובדים, טובה בעבור פיתוח ולמידה משותפים, בונה אמון בין העובדים ומאפשרת קבלת פתרונות יצירתיים. כדי להפוך את הצוות שלכם ליעיל וטוב יותר, חשוב שתשקפו לעובדים את המטרות ואת החשיבות של הגמישות והתקשורת כחלק מעבודה בקבוצה. בהצלחה ועבודה יעילה ונעימה!