ראשי » בלוג » 10 דרכי התמודדות עם שחיקה בעבודה

10 דרכי התמודדות עם שחיקה בעבודה

שחיקה בעבודה היא בעיה המשפיעה על מיליוני אנשים בכל רחבי העולם, בתחומי עבודה שונים ובתעשיות שונות. שחיקה בעבודה מאופיינת בתסמינים פיזיולוגיים וכמו כן תסמינים רגשיים, המשפיעים על כל אספקט בחיים שלנו ובעיקר על הרצון שלנו להמשיך לעבוד, ולספק ביצועים מעולים. שחיקה בעבודה משפיעה מאוד על הביצועים שלנו במקום העבודה, על היחסים שלנו עם הסובבים אותנו ועל שביעות רצונם מאיתנו וכמו כן שביעות רצוננו מהם. לכן, בתור מעסיקים וגם בתור עובדים עלינו להיות ערניים לאפשרות הקיימת לשחיקה בעבודה, לחסרונות ולהשפעות השונות שלה ולדרכים להימנע ממנה. לשם כך, במאמר זה נרחיב על פעולות ואסטרטגיות שונות שיכולות לעזור לנו להתמודד עם שחיקה בעבודה אם היא כבר קרתה, וכמובן גם שיטות שונות שיעזרו לנו למנוע את התרחשותה מלכתחילה.

איך מגיעים למצב של שחיקה?

שחיקה יכולה להפוך בקלות לבעיה בריאותית, ולהוביל להשפעות מנטליות ופיזיות שלעיתים רבות לא נזהה את הגורם להן. בכל רחבי העולם בשנים האחרונות, תופסים תאוצה תרבות העבודה, ההישגיות, השאיפה להצלחה והצורך לייצר עוד ועוד. אז כמובן שיש תמיד יעדים שעלינו להגיע אליהם ומטלות שעלינו להספיק לבצע, אך צריך ללמוד לנהל את המצב ולהגיע לאיזון הנכון – וכדאי לעשות זאת לפני שנוצרת שחיקה, שנובעת בדרך כלל מעומס יתר. השחיקה יכולה להתבטא בתחושות חוסר אונים קשות אל מול העומס המוטל עלינו בעבודה, רצון עז לעזוב את מקום העבודה, נטייה להיות ציניים יותר, ממורמרים ופשוט לא מרוצים. אומנם שחיקה אינה מוגדרת כבעיה רפואית כשלעצמה, אך היא גורמת להרגשת מתח קשה, שיכול לגרום גם לתסמינים פיזיים. תסמנים אלו יהיו בלאי של הגוף שיגרם כתוצאה מעלייה חדה ברמות התקינות של ההורמונים, כמו קורטיזול אשר משפיע על השינה שלנו, על החרדה שלנו ועל התיאבון הבריא שלנו. עוד הורמון שמושפע משחיקה בעבודה הוא הורמון האדרנלין אשר יגרום לנו להיות קפוצים, לסבול מדופק גבוה ולעיתים אפילו מקוצר נשימה.

10 טיפים ודרכים להתמודדות עם החשיקה בעבודה:

  • זהו את התסמינים

הצעד הראשון בהתמודדות עם שחיקה בעבודה הוא לזהות את התסמינים של המצב. התסמינים הנפוצים של שחיקה בעבודה כוללים עייפות כרונית, גישה שלילית כלפי העבודה וכמו כן ירידה חדה בתפוקה ובביצועים בעבודה. זיהוי נכון של תסמינים אלו בשלב המוקדם שלהם יכול לעזור ולהוביל אתכם לשינוי בגישה ובהרגשת השחיקה.

  • הציבו גבולות

חשוב מאוד לשים גבולות ברורים בין העבודה שלכם לבין החיים הפרטיים שלכם. בעת התמודדות עם שחיקה בעבודה, תוכלו להציב את הגבולות הנכונים למקום העבודה שלכם באמצעות תיחום מוגדר בזמן של העבודה במהלך היום שלכם. לא פחות חשוב מכך, גם לכבד את גבולות אלו ולא לחרוג מהם למרות הדרישות או הצורך. חשוב מאוד להימנע מהפיתוי לבדוק אימיילים מהעבודה ולענות לשיחות מהעבודה בזמנים שבהם אתם לא אמורים לעבוד.

  • תיעדוף וטיפוח של הזמן האישי שלכם

טיפוח עצמי הוא עיקרון קריטי בחיים של כל אחד, ולא רק ביחס לעבודה. עם זאת, העבודה לרוב היא שטובעת מאיתנו זמן רב בחיינו ולכן נגמרת שחיקה מהעבודה, מאחר ואין לנו זמן לטפח את עצמנו או לטפח תחביבים אחרים שמעניינים אותנו וחשובים לנו. לכן, חשוב מאוד לשלב בלוח הזמנים שלנו את הפעילויות החשובות לנו, כמו זמן לאימון, למדיטציה או לבילוי זמן איכות עם האנשים האהובים עלינו.

  • בקשו תמיכה וייפו כוחות לגורמים נוספים

אל תהססו לבקש עזרה במשימות שיש לכם, ותנו אותן לביצוע של אנשים אחרים. חשוב מאוד לבקש תמיכה מהאנשים שעובדים עימכם, המנהלים שלכם או המפקחים. בצורה זו תוכלו להוריד עומס עבודה שיכול לגרום לכם ללחץ מיותר וכמובן שיגרום גם לשחיקה בעבודה.

  • קחו הפסקות קבועות ורציפות

השתדלו לקחת הפסקות, אפילו קצרות, מהעבודה שלכם. אלו חשובות מאוד לפרודוקטיביות שלנו בעבודה. הפסקות רציפות קבועות מאפשרות למוח שלנו לבצע חיווט מחדש, להתרענן ולחשוב על פתרונות יצירתיים לבעיות שונות. הפסקה קצרה יכולה להיות יציאה מהמשרד להליכה מהירה בסביבת עבודה מרווחת או חללי עבודה מרווחים ונוחים, שיחת טלפון עם מכר, הליכה לשירותים וכו'.

  • נהלו את עומס העבודה שלכם

העריכו את עומס העבודה שלכם, את הזמן אשר יידרש לכם לביצוע מטלות שונות ואת הדחיפות שלהן. זהו רק אחד מהסודות שחייב להכיר כדי לייעל את הליך העבודה שלכם, ולמיין את עומס העבודה שלכם לפי הפרמטרים החשובים לכם או המיומנויות שבהן אתם מצטיינים. נוסף לכך, תוכלו לבקש עזרה מספיק זמן מראש מהממונים עליכם.

  • תרגלו ניהול זמנים

ניהול זמנים אפקטיבי יכול לעזור לכם למנוע שחיקה בעבודה. תוכלו לעשות זאת באמצעות שימוש בלוח השנה בטלפון שלכם, רשימות של מטלות שעליכם לבצע או באמצעות תיעדוף של משימות.

  • השתדלו לפתח הרגלי התמודדות בריאים

לעיתים, אין פתרון אלא להתמודד עם המצב ועם העומס המוטל עלינו. נוכל לעשות זאת בעזרת פנייה דווקא לשיטות בריאות יותר להורדות לחץ כגון אימוני ספורט, אכילת תזונה בריאה, ואפילו פנייה לייעוץ מקצועי פסיכולוגי. אכילת יתר, שימוש באלכוהול וסמים או שינה מרובה יכולות להיראות לפעמים כדרכים קלות להתמודדות עם לחץ, אך בטווח הארוך האפקט של הרגלים אלו יכול להיות הרסני ומזיק מאוד לגוף שלכם וגם לבריאות הנפש שלכם.

  • צרו לכם סביבת עבודה תומכת

יצירת סביבת עבודה תומכת בחלל העבודה המשותף חיונית למניעת שחיקה בעבודה. לכן, נסו לדבר עם העמיתים שלכם והממונים עליכם, שתפו אותם במה שעובר עליכם וכמו כן השקיעו זמן גם בעיצוב חלל עבודה וביצירת קשרי חברות בעבודה. בצורה זו יהיה לכם כיף יותר לבצע את העבודה שלכם, ותוכלו גם לקבל עזרה ותמיכה בעת שתזדקקו לכך.

  • תשקלו לבצע שינוי

אם השחיקה במקום העבודה שלכם ממשיכה להיווצר ואינה משתנה למרות המאמצים שלכם להתמודד עם השחיקה שלכם ולנהל אותה, אולי זה הזמן לשקול לבצע שינוי מסוים. שינוי במקום העבודה שלכם ובחירת קריירה שונה יכולים לתרום לכם רבות. אנחנו משתנים עם הזמן, וכמותנו גם הצרכים והיכולות שלנו, לכן אין כל רע בבדיקת רעיונות חדשים, בלהתחיל נכון במשרה חדשה ובניסוי של תחומי עבודה שונים, בעיקר אם העבודה שלנו מביאה אותנו למצב של שחיקה.

לסיכום

שחיקה בעבודה יכולה והינה אתגר בעולם העבודה הדורשני והדינאמי של ימינו. לכן, זיהוי של סימני השחיקה בעבודה מבעוד מועד יכול לעזור לנו למנוע את השחיקה או להתמודד עימה בצורה שלא תגרום לנו לנזקים בריאותיים נוספים. שחיקה בעבודה משפיעה מאוד על הבריאות הפיזית שלנו וכמו כן על הבריאות הנפשית שלנו ולכן עלינו להשתדל למנוע אותה על ידי יצירת איזון בריאה בין העבודה לחיים האישיים שלנו.

תפריט
דילוג לתוכן